ایمنی و مراقبت, مجله

گریه نوزاد؛ اولین راه ارتباطی نوزاد

گریه نوزاد

بچه‌دار شدن دوران فوق‌العاده هیجان‌انگیزی است. اما اگر کودک شما زیاد گریه می‌کند، می‌تواند دوران چالش برانگیزی باشد. گریه نوزاد می‌تواند شما را نگران یا مضطرب کند، اما بسیار طبیعی است که چنین احساسی داشته باشید. شما تنها نیستید و والدین دیگر نیز همین احساس را دارند. خیلی نگران نباشید. هانا را دنبال کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

گریه نوزاد

فهرست مطالب

گریه نوزاد

اگر برای اولین بار پدر بودن یا مادر بودن را تجربه می‌کنید، ممکن است از میزان گریه کودکتان شگفت‌زده شوید. حداقل در چند ماه اول پس از تولد، گریه اولین راه ارتباطی نوزاد با شما و اطرافیان است؛ پس گریه زیاد در ابتدای تولد طبیعی است.

زمانی که کودک شما گریه می‌کند و شما نمی‌دانید که او از شما چه چیزی می‌خواهد ممکن است واقعاً به شما سخت بگذرد. اما به مرور زمان، شما یاد خواهید گرفت که گریه‌های نوزادتان را رمزگشایی کنید تا به نیاز او پاسخ دهید؛ خواه گریه نوزاد از گرسنگی، ناراحتی یا درد باشد. پس صبر داشته باشید و با محبت مراقب کودکتان باشید.

دلیل گریه نوزاد من چیست؟

به طور متوسط، نوزادان در 6 هفته اول زندگی، 2 ساعت در روز گریه می‌کنند که در 12 هفته به 70 دقیقه در روز کاهش می‌یابد. این گریه زیاد است؛ بنابراین جای تعجب نیست که والدین بی‌تجربه نگران شوند! بیشتر این گریه‌ها بین ظهر تا نیمه شب اتفاق می افتد. نوزادان به دلایل مختلفی گریه می‌کنند: گرسنگی، خستگی و ناراحتی همگی از طریق گریه به شما منتقل می‌شود. با گذشت زمان، یاد خواهید گرفت که بین انواع مختلف گریه تمایز قائل شوید. بسته به اینکه دلیل گریه کودک شما چیست شما با گریه متفاوتی رو به رو می‌شوید.

گرسنه هستم

نوزاد گرسنه

گرسنگی شاید شایع‌ترین دلیلی باشد که نوزاد شما ممکن است گریه کند. این گریه گاهی اوقات مثل صدای «نِه» است. با این حال، حتی قبل از گریه کردن، ممکن است نوزاد شما نشانه‌های گرسنگی را نشان دهد؛ پس اگر قبل از گریه نوزاد به او شیر دهید کارتان راحت‌تر خواهد بود:

  • مشت جویدن
  • به دنبال سینه مادر گشتن
  • باز و بسته کردن دهان

اگر کودک شما گریه می‌کند و علائم گرسنگی را نشان می‌دهد، بهتر است در صورت نیاز به او غذا بدهید، مخصوصاً در ماه‌های اولیه. نوزادان تازه متولد شده باید هر 2 تا 4 ساعت یکبار غذا بخورند، چه از شیر مادر و چه با شیر خشک.

خوابم می‌آید

از آنجایی که کودک شما نمی‌تواند به شما بگوید که چه زمانی خسته است، زمانی که بیش از حد خسته شود گریه می‌کند. گاهی اوقات صدای این نوع گریه شبیه صدای «اوو» است. با این حال، قبل از شروع این گریه، نوزاد نشانه‌هایی از خستگی دارد، مانند:

  • خمیازه
  • مالیدن چشم‌ها (در نوزادان بزرگتر)
  • کشیدن گوش‌ها (در نوزادان بزرگتر)
  • عدم تمرکز بر روی شما یا اشیاء

نوزادان می‌توانند هر بار حدود 60 تا 75 دقیقه بیدار بمانند و پس از آن نیاز به خواب دارند. اگرچه با بزرگ شدن کودک، مدت بیداری آن‌ها طولانی‌تر می‌شود. اگر به محض مشاهده علائم خستگی، او را به مکان مناسب ببرید و آرام کنید، نوزاد شما راحت‌تر می‌خوابد. کودکانی که بیش از حد خسته می‌شوند ممکن است به سختی بخوابند.

راحت نیستم

احساس ناراحتی مانند نیاز به تعویض پوشک، یا نیاز به آروغ‌زدن می‌تواند باعث بی‌قراری و گریه شود. پاسخ به ناراحتی کودک ممکن است کمی نیاز به تجربه و آزمون و خطا داشته باشد. در صورت شک، پوشک او را بررسی کنید، آروغ او را بگیرید یا نوزاد را روی شکمش بگذارید تا ناراحتی او از بین برود. برخی از نوزادان از حرکاتی مانند تکان خوردن، تاب خوردن یا جهش برای آرام شدن در هنگام ناراحتی و گریه لذت می‌برند.

کافیه!

همانطور که نوزادان به توجه زیادی نیاز دارند، گاهی اوقات نیز بیش از حد تحریک می‌شوند. از این گذشته، همه چیزهایی که کودک شما در دنیا تجربه می‌کند برای او تازگی دارد. به همان اندازه که شما عاشق بوسیدن و بازی با کودک خود هستید، ظرفیت آن‌ها برای لذت‌بردن از این تعاملات محدود است. به جای بازی پشت سر هم با نوزاد، مجموعه‌ای از لحظات کوتاه و لذت‌بخش را در نظر بگیرید.

به غیر از گریه کردن، تحریک بیش از حد نوزاد، نشانه‌های دیگری هم دارد:

  • بیش از حد خم کردن انگشتان
  • حرکات تند
  • برگرداندن چشمان یا سر

اگر نشانه‌هایی از تحریک بیش از حد و بی‌حوصلگی کودک خود مشاهده کردید، زمان آن رسیده که آرامش را به محیط کودک خود بازگردانید. در نظر داشته باشید که کودک خود را به اتاقی ساکت و تاریک ببرید و با صدای آرام و حرکات خود مانند تاب خوردن یا تکان دادن او را آرام کنید. گاهی اوقات صداهای آرام بخش طبیعت و فضای باز می تواند به نوزادتان کمک کند تا آرام شود.

کولیک نوزاد

گریه همراه با کولیک ممکن است متفاوت از گریه های دیگر کودک شما باشد. این گریه می‌تواند شبیه گریه‌ای باشد که هنگام درد می‌کنند، اما ممکن است به سرعت و بدون هیچ دلیل آشکاری ظاهر شود. با وجود تمام تلاش شما برای آرام کردن کودک، این گریه‌ها می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد.

عامل اصلی که کولیک را از گریه عادی متمایز می‌کند صدای گریه نیست بلکه طول و فرکانس آن است. کولیک نوزاد به گریه‌های بی‌وقفه بیش از سه ساعت در روز که بیش از سه روز در هفته رخ دهد و حداقل سه هفته تداوم یابد، گفته می‌شود.

متأسفانه، علل کولیک هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. برخی از نظریه‌ها نشان می‌دهند که کولیک می‌تواند توسط عوامل زیر ایجاد شود:

  • افزایش آگاهی از محیط اطراف که منجر به تحریک بیش از حد می‌شود
  • رشد سیستم گوارشی
  • جهش رشد، که ممکن است منجر به تحریک‌پذیری یا مشکل در خواب شود
  • خسته بودن بیش از حد

روش‌های رفع کولیک

اگر مشکوک هستید که کودکتان کولیک دارد، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. نوزادان مبتلا به کولیک ممکن است برای مدت طولانی گریه کنند و با تکنیک‌های معمول آرام نشوند. از این روش‌ها برای کمک به نوزاد خود استفاده کنید:

  • راه رفتن در حالی که کودک خود را در آغوش گرفته‌اید (یا حمل او در کریر نوزاد)
  • تکان دادن
  • استفاده از پستانک
  • استفاده از حمام آب گرم

متأسفانه گریه کولیک ممکن است حتی با این روش‌ها ادامه پیدا کند. از کمک اطرافیان خود در این هنگام استفاده کنید تا اندکی استراحت نمایید. اگر نیاز دارید، اشکالی ندارد که نوزاد خود را در مکانی امن (مثل گهواره او) قرار دهید و اجازه دهید کودکتان گریه کند. به یاد داشته باشید که شما بهترین کاری را که می‌توانید انجام می‌دهید و خود را بیش از حد نگران نکنید.

آرام کردن نوزاد در حال گریه

جدا از دلیل گریه، شنیدن گریه نوزاد برای شما بسیار آزاردهنده است. والدین معمولاً یک واکنش احساسی قوی به صدای گریه کودک خود دارند. تنها چیزی که واقعاً می‌خواهید بدانید این است که چگونه می‌توانید سریع گریه کودک خود را متوقف کنید. نوزادان می‌توانند احساسات شما را درک کنند، بنابراین تلاش برای حفظ آرامش می‌تواند اولین قدم باشد.

نوزاد در آغوش مادر

چند روش که می‌توانید هنگام گریه کودکتان امتحان کنید:

  • در آغوش گرفتن: تماس بدن نوزاد با شما، ضربان قلب کودک شما را آرام می‌کند و به او احساس امنیت می‌دهد.️ تماس پوست کودک با شما همچنین به حفظ دمای بدن او و کاهش هورمون استرس، کمک می‌کند.
  • تکان دادن: حرکت ملایم به عقب و جلو حرکتی است که کودک شما در رحم تجربه کرده است. برای آرام کردن آن‌ها، سعی کنید سرعت و جهت حرکت را تغییر دهید. لمس ملایم، تماس چشمی و مراقبت شما دقیقاً همان چیزی است که کودک شما به آن نیاز دارد.
  • ماساژ نوزاد: نوازش صورت برای نوزادان هم محرک و هم آرامش بخش است. می توانید در حالی که کودک خود را در آغوش می گیرید یا در حالی که در گهواره خود دراز می‌کشد، صورت او را نوازش کنید.
  • مکیدن پستانک: این کار در زمانی که کودک گرسنه نیست، در آرام شدن ضربان قلب، آرامش معده و کاهش دست و پا زدن نوزاد تأثیر دارد.

کلام آخر!

همه ما می دانیم که نوزادان گریه می‌کنند، اما کشف دلیل گریه آنها زمان می‌برد. گریه نوزاد برای والدین بسیار ناراحت کننده است. وقتی تلاش‌ها برای آرام کردن کودک کارساز نیست، به راحتی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید. اما بدانید هر نوزادی منحصر به فرد است و شما به مرور زمان خواهید آموخت که کدام روش‌های تسکین‌دهنده برای کودک شما بهترین است. آن‌ها ممکن است حرکت یا آواز خواندن را ترجیح دهند، در حالی که کودک دیگری ماساژ را آرام‌بخش‌تر می‌بیند.