سیسمونی, مجله

یک نوزاد پرهزینه؛ بهتره صرفه‌جویی کنیم!

هزینه نوزاد

همه ما می‌دانیم که بچه‌دار شدن می‌تواند یک اتفاق گران‌قیمت باشد! اما می‌تواند نباشد. درست است که نوزاد شما انبوهی از وسایل نیاز دارد؛ از پوشک و کالسکه گرفته تا لباس‌هایی که با رشد کودک مجبور به تعویض و خرید هستید. اما راه‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد تا بتوانید با این صرفه‌جویی، با خیال راحت‌تر برای اولین تعطیلات کودک خود برنامه‌ریزی کنید. هانا نکاتی را جمع‌آوری کرده است که این نکات هوشمندانه در صرفه جویی در هزینه‌های نوزادتان به شما کمک می‌کند.

صرفه جویی در هزینه نوزاد

فهرست مطالب

هزینه‌های نوزاد

مهم نیست که منتظر اولین فرزند خود هستید یا برای چندمین بار پدر یا مادرشدن را تجربه می‌کنید. آماده‌کردن همه چیز برای نوزاد تازه متولد شده می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. بازدید از محصولات فروشگاه‌های مربوط به کودک می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، به خصوص زمانی که نمی‌دانید که چه باید تهیه کنید. سعی کنید نگران نباشید، برای داشتن یک نوزاد شاد به همه وسایل کودک نیاز ندارید و راه‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و پول خود را پس‌انداز نمایید.

نکات صرفه‌جویی در هزینه‌های نوزاد

پس از تولد فرزند دلبندتان، به خصوص در سال اول، مهم است که هر کجا که می‌توانید پس‌انداز کنید. در ادامه شما را در این زمنیه راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید در هزینه‌‌های مربوط به نوزاد و کودک خود صرفه‌جویی کنید.

1. صرفه‌جویی در تغذیه نوزاد

وقتی صحبت از تغذیه به میان می‌آید، شیر مادر سالم‌تر و مقرون به صرفه تر از شیر خشک است. هر کدام از این دو شیوه تغدیه نوزاد را که انتخاب می‌کنید، هزینه‌های مربوط به خود را دارند:

  • شیر مادر: تغذیه انحصاری با شیر مادر رایگان خواهد بود. بسیاری از مادران، شیردوش و سایر تجهیزات مربوطه از جمله بطری‌ها و شیشه شیر را نیز خریداری می‌کنند. با این حال هزینه‌های مربوط بسیار کمتر از شیر خشک خواهد بود.
  • شیر خشک: تغذیه با شیر خشک هزینه بر است؛ به همین دلیل، بسیاری از مادران استفاده از شیر خشک را به عنوان مکمل در نظر می‌گیرند. نوزادانی که فقط از شیر خشک تغذیه می‌کنند نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند بیشتر دچار عفونت گوش و مشکلات گوارشی می‌شوند که هزینه‌های درمان را افزایش می‌دهد.

با رشد کودک نیز، تهیه غذای کودک در خانه می‌تواند مقرون به صرفه تر از خرید آن از بیرون باشد. غذای کودک پس از شش‌ماهگی در اصل میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای پروتئینی پوره‌شده است. اگر به محصولات تازه و مخلوط‌کن یا غذاساز دسترسی دارید، می‌توانید بسته‌های غذای کودک را درست کرده و در فریزر نگهداری کنید.

صرفه جویی در هزینه لباس نوزاد

2. صرفه‌جویی در لباس نوزاد

خرید لباس برای نوزاد سرگرم‌کننده است، اما شاید غیر ضروری! نوزاد به سرعت رشد می‌کند و این رشد به صورتی است که لباس‌های روزهای اول تا دو هفته بعد از تولد معمولاً دیگر قابل استفاده نیستند. در خرید لباس نوزاد با درایت عمل نکنید نه از روی احساسات. در مجموع یک دست لباس صفر و سه یا چهار دست لباس سایز یک برای یک ماه نخست تولد نوزاد کافی است. لباس مهمانی برای نوزاد در یکی دو ماه نخست غیر ضروری است.

توصیه ما این است که لباس‌های جدید را فقط برای مناسبت‌های خاص خریداری کنید و فقط چند تکه اصلی، مثل جوراب، شلوار و … را برای پوشیدن روزانه بخرید. خرید از حراجی‌ها و استفاده از لباس‌های دست دوم فرزندان قبلی یا دوستان و آشنایان (با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و سلامت نوزاد) می‌تواند از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌های کودک مخصوصاً در سال اول باشد.

3. هزینه‌های اتاق کودک و حمل و نقل

بیشتر والدین فکر می‌کنند که نوزادانشان به تمام وسایل اتاق خواب کودک یا کالسکه‌های بازار نیاز دارند. بعضی نوزادان به هیچ‌وجه در کالسکه بند نمی‌شوند. ابتدا یک کالسکه از دوست و آشنا قرض بگیرید و ببینید کودک شما اصلاً در کالسکه می‌نشیند یا خیر. برخی نوزادان آغوشی یا کریر را به کالسکه ترجیح می‌دهند و در آن آرام می‌گیرند. با این حال، خرید وسایلی که در چند جا می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسیار کمک خواهد کرد. بعضی از کالسکه‌ها قابلیت تبدیل به صندلی ماشین، کریر و … را دارند.

در خرید وسایل اتاق کودک نیز می‌توانید از اجناس دست دوم استفاده کنید. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که وسایلی مانند تخت یا گهواره نوزاد در امنیت فرزند شما موثرند و لذا در خرید این موارد دقت بیشتری به خرج دهید. سلامت کودک شما مهم‌تر است!

4. پوشک نوزاد

پوشک‌های پارچه‌ای نسبت به پوشک‌های یکبار مصرف هم از نظر هزینه مناسب هستند و هم و با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند. پوشک‌های یکبار مصرف راحت اما گران‌تر هستند. در هر صورت، پوشک بچه را می‌توانید به صورت عمده و از فروشگاه‌های دارای تخفیف خریداری کنید. اما در این زمینه بهتر است زیاده‌روی هم نکنید. ممکن است نوزاد شما به یک نوع پوشک حساسیت داشته باشد. از هر مارک پوشک یک یا دو عدد تهیه کنید تا کودک خود را بشناسید.

پوشک پارچه ای نوزاد

5. اسباب بازی

والدین عاشق خرید اسباب بازی برای نوزادان خود هستند، اما نوزادان در سال اول زندگی تنها به چند مورد نیاز دارند. اسباب‌بازی‌های رنگارنگ را انتخاب کنید که کمی سر و صدا ایجاد کنند. نوزادان به یاد نمی‌آورند که هفته گذشته با جغجغه صورتی و این هفته با جغجغه بنفش بازی کردند؛ بنابراین نگران ارائه تنوع زیادی در همان سال اول نباشید.

در «می‌خوام با نوزادم بازی کنم» به نکات خرید اسباب‌بازی اشاره کرده‌ایم.

6. هزینه‌های متفرقه

چرا در حالی که راه‌حل ارزان‌تر و گاهی بهتر وجود دارد هزینه بیشتری بپردازیم.

  • برای نوزاد بالش نخرید. خوابیدن نوزاد تا شش ماهگی روی بالش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در خواب را افزایش می‌دهد.
  • شما می توانید شیشه شیر کودک را در ظرف آب گرم به همان سرعت گرم‌کن‌های گران قیمت گرم کنید.
  • برخی افراد اصرار دارند اتاق مادر را بعد از تولد نوزاد تزیین کنند و با مراسم عکاسی و فیلمبرداری خاطره‌ای به یاد ماندنی را رقم بزنند. البته این کارها بد نیست و خیلی هم به یاد ماندنی می‌شود اما سعی کنید در این زمینه زیاده‌روی نکنید.
هزینه جشن برای نوزاد

کلام آخر!

سال اول زندگی کودک شما زمانی برای تجربیات جدید و جذاب است. امیدواریم که این نکات به شما کمک کند با استرس مالی کمتری به وظیفه پدری و مادری خود بپردازید. نکته‌ای که در همه جا باید در نظر بگیرید این است که ابتدا از خود بپرسید «آیا من یا نوزاد من به این وسیله نیاز دارد؟» یا «آیا می‌شود از راهی ارزان‌تر به خواسته خود برسم؟» در پایان این را به خاطر بسپارید که شما نباید کمبود پول را مانعی برای یک پدر و مادر عالی بودن بدانید.