ایمنی و مراقبت, مجله

زمستون رو چطور با نوزادم سر کنم؟!

مراقبت از نوزاد در زمستان

بچه‌دار شدن چالش‌های زیادی را به همراه دارد و مراقبت از نوزاد در طول زمستان به خصوص اگر در ابتدای تولد باشد، مجموعه‌ای از چالش‌ها را به وجود می‌آورد. هوای سرد، سرماخوردگی و پیاده‌روهای لیز برای اینکه پدر و مادر و نوزاد دلبندشان تا بهار آینده به خواب زمستانی بروند کافی است.

اما نگران نباشید! با هانا همراه باشید و با پیروی از نکات ما برای مراقبت از نوزاد در زمستان، از این فصل سرد با یک نوزاد، جان سالم به در ببرید.

کودک در زمستان

فهرست مطالب

مراقبت از نوزاد در زمستان

سرما برای نوزادان سخت‌تر است، به خصوص اگر اولین زمستان آن‌ها باشد. این احتمال وجود دارد که نوزادتان زیاد بیمار شود و در این تغییر دمایی ضعیف شود؛ بنابراین به عنوان والدین، مراقبت از نوزادتان و اطمینان از اینکه او در معرض خطر نیست، بسیار مهم است.

مراقب خشکی پوست کودکتان باشید

پوستی نوزاد نازک‌تر و ضعیف‌تر از بچه‌های بزرگ است و با وجود دمای سرد زمستان، رطوبت کم و گرمای خشک داخل خانه، آن‌ها حساس‌تر می‌شوند. برای کمک به مراقبت از پوست ظریف نوزاد خود در زمستان، لازم نیست نوزاد را هر روز حمام کنید؛ چون آب باعث خشکی بیشتر پوست کودک شما می‌شود. هر زمان که کودک باید حمام شود، مطمئن شوید که آب به اندازه کافی گرم است. قبل از حمام همه وسایل ضروری را در اطراف خود نگه دارید تا از سرماخوردگی جلوگیری کنید. از حمام طولانی صرف نظر کنید. بعد از حمام و خشک‌کردن کودکتان، یک مرطوب کننده را به همه جای آن بمالید. بدانید که مرطوب‌کننده‌های پماد مانند، رطوبت را بهتر از کرم‌ها حفظ می‌کنند. محصولات «بهداشت و حمام» هانا را ببینید!

پوشاندن نوزاد در زمستان

در برابر بیماری مراقب نوزادتان باشید

برای نوزادان، بهترین پیشگیری در برابر سرماخوردگی دوری از افراد بیمار است. در حالی که سرماخوردگی برای یک بچه بزرگ اغلب یک بیماری خفیف است، اما می تواند به سرعت باعث ایجاد مشکلات جدی مانند ذات‌الریه در نوزاد شود. اگر کودک شما 3 ماهه یا کمتر است، در اولین نشانه بیماری با پزشک اطفال تماس بگیرید. با انجام کارهای زیر می‌توانید به نوزاد خود کمک کنید تا سرما نخورد:

  • تغذیه با شیر مادر: شیر مادر می‌تواند به نوزاد تازه متولد شده شما در پیشگیری و مبارزه با عفونت‌ها کمک کند. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، قندها و حتی گلبول‌های سفید خون است که می‌توانند با عفونت مبارزه کنند.
  • دوری از مکان‌های شلوغ: در حالی که بیرون رفتن با نوزادتان خوب است، اما باید از شلوغی‌هایی که ممکن است سرفه و عطسه وجود داشته باشد، اجتناب کنید.
  • واکسن زدن: مطمئن شوید که بزرگسالان و کودکان اطراف نوزاد شما واکسن‌های لازم مانند واکسن آنفولانزا را دریافت کرده‌اند. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام برنامه‌های واکسن برای نوزادتان به موقع انجام می‌شود. با پزشک در مورد واکسن‌های اضافی و مراقبت‌های احتیاطی که برای دور نگه داشتن انواع بیماری‌ها باید انجام شود، مشورت کنید.
واکسن نوزاد

از بیرون رفتن با نوزادتان لذت ببرید!

درست است که نوزادان و کودکان در برابر سرما نسبت به دیگران ضعیف‌ترند. اما این بدان معنا نیست که شما و فرزندتان باید در تمام فصل در داخل خانه بمانید! بیرون رفتن با کودک مهم است. در واقع، نوزادانی که زمانی را در بیرون از خانه در معرض نور طبیعی می‌گذرانند، بهتر از نوزادانی که این کار را نمی‌کنند، می‌خوابند. ولی برای مراقبت از نوزادتان در بیرون از منزل نکاتی را مدنظر داشته باشید.

او را گرم نگه دارید

  • دما را بررسی کنید. اگر هوا در خارج از منزل خیلی سرد است، زمان خارج از منزل را به گردش‌های سریع محدود کنید.
  • از چندین لایه لباس استفاده کنید: کودکان و نوزادان به چندین لایه لباس و البته قابل تنفس نیاز دارند تا آن‌ها را گرم و راحت نگه دارد. با یک لباس آستین بلند نخی شروع کنید، سپس شلوار نرم، جوراب و یک سویشرت یا ژاکت اضافه کنید. اغلب بهتر است نوزاد خود را در یک لایه بیشتر از آنچه می‌پوشید بپوشید و اگر کودک شما بیش از حد گرم شد، به سادگی یک لایه از آن را بیرون بیاورید.
  • او را گرم کنید: نگه‌داشتن کودک در آغوش نیز مهم است. لمس انسان به انتقال گرمای بدن کمک می‌کند و در نتیجه به بهینه‌سازی دمای بدن در سرما کمک می‌کند. اما همانطور که گفته شد، برای جلوگیری از سرماخوردگی فصلی از تماس نوزاد با افراد بیمار یا افرادی که علائم بیماری دارند جلوگیری کنید.
  • سر و پاهای او را پوشیده نگه دارید: نوزادان سریعتر از بزرگسالان گرما را از دست می‌دهند و آن را از طریق سر و پاهای خود از دست می دهند. هنگام بیرون رفتن نوزادتان را با یک کلاه و جوراب گرم بپوشانید. وقتی داخل خانه هستید، جوراب ضروری است. فقط مراقبت کنید کودکتان بیش از حد گرم نشود.

در ماشین مراقب نوزادتان باشید

اگر می‌خواهید فرزندتان را در صندلی ماشین بنشانید، کت‌های زمستانی و لباس‌های برفی حجیم نباید زیر تسمه صندلی ماشین پوشیده شوند و می‌توانند کوچولوی شما را به خطر بیاندازد. برای گرم نگه‌داشتن نوزادتان در سفر، کودک خود را روی صندلی ماشین محکم کنید، سپس یک پتو را در قسمت پایین بدن او قرار دهید. اما مطمئن شوید که پس از گرم‌شدن ماشین آن را بردارید تا باعث گرم‌شدن بیش از حد نشود.

مراقبت از نوزاد در زمستان

مراقب شب‌های زمستانی باشید

شما نمی‌خواهید کودکتان هنگام خواب سرد شود و همچنین نمی‌خواهید او بیش از حد گرم شود. با انجام کارهای زیر هنگام خواب آرامش خاطر داشته باشید:

  • از لباس خواب گرم استفاده کنید.
  • هرگز پتوهای بزرگ را در گهواره او اضافه نکنید. این‌ها می توانند باعث گرم‌شدن بیش از حد کودک یا خفگی او شوند. به جای آن، پای کودک خود گرم نگه دارید و از کیسه خواب یا پتوی پنبه ای استفاده کنید.
  • اگر کودک شما مستعد گرم‌شدن سریع است، مراقبش باشید تا مطمئن شوید که برافروخته یا عرق نکرده است.
  • مراقب دمای اتاق نوزاد باشید. اتاقی که کودک شما می‌خوابد را گرم نگه دارید اما نه خیلی! بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دمای داخل خانه در طول روز بین 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد و اندکی کمتر در شب، بین 18 تا 20 درجه باشد. دمای بیش از حد گرم اتاق، همراه با پتوهای بزرگ و لباس‌های سنگین، خطر SIDS را افزایش می‌دهد.

کلام آخر!

اولین زمستان کودک برای والدین خاص است. اما تهدید دائمی بیماری و آسیب‌پذیربودن نوزاد بسیار دلهره‌آور است. با ترس از سرماخوردگی از بیرون‌رفتن خودداری نکنید؛ زیرا نور خورشید و هوای بیرون برای مادر و کودک ضروری است. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید در زمستان‌های برفی خاطرات خوبی را با نوزادتان بسازید.